Miljoenen subsidies voor luchthaven Kortrijk-Wevelgem

18 Juli 2017

Miljoenen subsidies voor luchthaven Kortrijk-Wevelgem

Vlaams volksvertegenwoordiger Bart Caron: “De luchthaven van Kortrijk-Wevelgem krijgt van de Vlaamse overheid 1,7 miljoen euro subsidie per jaar. Dat lezen we in de pers. Zelf de informatie bemachtigen via parlement of regering was onmogelijk, maar we mogen het wel in de gazetten lezen. Als parlementslid vind ik dat wel frustrerend, soit. Mijn vraag aan de minister werd onontvankelijk verklaard. Ik begrijp natuurlijk dat de politici van de meerderheden in het Vlaams Gewest en de provincie zich schamen over deze beslissing. 1,7 miljoen euro voor 10 zakenvliegtuigen per dag. Voor 4165 inkomende en uitgaande zakenvluchten per jaar (cijfer van 2016). Dat komt neer op een subsidie van 408 euro per zakenvlucht. Er werden 14.547 reizigers bediend in 2016. Die kosten het Vlaams Gewest 117 euro per reiziger. Ik ken in de streek treinstations met veel meer reizigers, en die toch werden gesloten. Mag ik er eigenlijk van uitgaan dat een luchthaven minstens zelfbedruipend moet zijn, zelfs winstgevend? Er zijn nog veel meer uitgaven op kosten van de belastingbetaler. Denk aan de miljoenen euro's aan investeringen die nog nodig zijn in taxibaan, gebouwen, controletoren enz. Denk aan de personeels- en werkingskosten waar de provincie, Leiedal, de stad Kortrijk en de gemeente Wevelgem voor in de bres springt. De kosten worden steeds hoger omdat nu ook de rekening van Belgocontrol moet betaald worden. De diensten van Belgocontrol zijn nodig omdat er anders niet meer op instrumenten kan worden gevlogen, enkel op zicht. Belgocontrol levert de diensten voor luchtverkeersleiding op de luchthaven en ook vlucht- en meteorologische informatie. Wat een zottekensspel. Deze luchthaven is totaal overbodig, dat staat als een paal boven water. Het is je reinste verspilling van overheidsgeld, van open ruimte en een toonbeeld van slecht management. Ik mag er niet aan denken wat er met die mooie centen nog mogelijk zou gemaakt worden waar veel meer inwoners van het Leiedal zouden kunnen van genieten, in plaats van die enkele personen die snel over en weer naar een zetel van hun bedrijf vliegen. En dan zwijg ik nog zedig over de geluidsoverlast, vooral van de lesvluchten en de helikopters..."   Meer info: [email protected]