Samen maken we onze stad. Voor ons is dat vanzelfsprekend. Samen met de ondertussen meer dan 80.000 inwoners.
Dat betekent dat we op u rekenen. Op 13 oktober én daarna.
Voor het eerst is het niet langer verplicht om te gaan stemmen. Maar we rekenen op u om dat wel te doen. Om te laten horen wat u belangrijk vindt. Om te tonen aan wie u het vertrouwen geeft.
U kan ook op ons rekenen. Want een stem voor Groen is een stem voor duidelijkheid.
🌳Voor méér natuur in uw buurt.
🚌Voor veilige en vlotte verplaatsingen in en naar de stad.
🏡Voor goede en betaalbare woningen
Samen gaan we met Kortrijk al die Europese steden achterna die de groene omslag al maakten. Samen zorgen we dat Kortrijk opnieuw voorop loopt.
Ondernemen, innoveren en ons engageren zit in ons bloed. De stad wemelt van creativiteit en goesting.
Daarmee gaan wij aan de slag.
Samen maken we het Kortrijk van vandaag en morgen.
Natuur in elke buurt
Driekwart van de Kortrijkzanen vindt natuur, in en rond de stad, onmisbaar. Natuur als plaats om te ont-stressen, te sporten, je goed in je vel te voelen. Natuur vormt voor ons de basis van een gezonde leefomgeving, biodiversiteit en is mede een klimaatregelaar. We geven” natuur” een krachtige ecologische stem in het beleid.
De pleinen in de stad en in de deelgemeenten vergroenen we verder. Het Schouwburgplein en het Nelson Mandelaplein krijgen een Groene make-over. Maar ook onze straten krijgen waar nodig meer bomen. Vooral in wijken waar de meest kwetsbaren wonen, is het groen soms ver te zoeken. Dat pakken we prioritair aan.
Naar het voorbeeld van vele steden in Europa, maken we van onze invalswegen weer echte ‘boulevards’. Lanen met brede voetpaden, afgescheiden fietspaden en bomen. Dat betekent ook minder ruimte voor de wagen, maar met een doordacht mobiliteitsplan zorgen we dat de verkeerscirculatie in onze stad vlotter loopt.
Daarnaast maken we ook werk van meer en betere kwaliteitsvolle natuur. We creëren extra waardevolle natuur en verwerven daar de nodige gronden voor. Het interfluvium gebied tussen Kortrijk en Zwevegem moet het nieuwe grote natuurproject worden, met dezelfde ambitie als destijds het stadsrandbos, nu het Preshoekbos.
We hebben ook aandacht voor het beheer van het groen in de stad. Dat begint met het juiste groen op de juiste plaats. Wat voor de ene verwilderd lijkt, is voor de andere een paradijs vol biodiversiteit. Door doordacht aan te planten, kan je zorgen dat planten op zo’n manier beheerd worden dat ze beide groepen kunnen verzoenen.
We zetten dus in op een stevige vergroeningskuur voor onze buurten, pleinen en straten. We ontharden, vergroenen, maken plaats voor water en verhogen zo de leefkwaliteit in de stad. Rond de stad bouwen we de groene gordel verder uit. In de binnenstad voeren we een 20-50 norm in bij de heraanleg van het openbaar domein: minimaal 20% van het te heraan te leggen terrein wordt onthard. Bij reconversieprojecten komt de grens op 50% te liggen. We ontwikkelen een onthardingsteam dat quick wins kan zoeken, voorbereiden en uitvoeren. Tegelwippen en planten van gevelgroen wordt actief gestimuleerd.
Het beleid van dierenwelzijn geven we een stevige boost. We geven de natuur en de dieren een stem in het beleid. We gaan voor de uitbouw van een vogel- en dierenopvangcentrum in deze regio en we zorgen voor onze honden, door de realisatie van hondenweiden op diverse plaatsen.
Water brengt leven, we zorgen voor meer water in de stad , beken en de Leie krijgen waterbergingscapaciteit en de randen en oevers worden aangepakt. De Leie krijgt overstromingsplaatsen en extra natuurgebied, onze beken worden levende aders met afgeschuinde oevers en een aangepast beheer. We brengen water in de stad, fonteinen, waterpartijen, een speelfontein voor de kinderen,… Water in de stad helpt ons in de strijd tegen klimaatopwarming. Op hete dagen zorgt water voor verkoeling voor mens en dier.
Elke deelgemeente krijgt een water(speel)plaats en we plaatsen gratis drinkwaterkraantjes in de stad en de deelgemeentes.
We activeren het energiebeleid door zelf het voorbeeld te geven en op te treden als een actieve speler, we informeren, zoeken mee en ondersteunen onze Kortrijkzanen. We maken werk van een stedelijk-coöperatief energiebedrijf dat energie wil produceren en energiebesparing wil faciliteren. We bouwen een rollend fonds uit voor zonnepanelen, en ondersteunen energiegemeenschappen We ondersteunen de energietransitie voor onze burgers, bedrijven en verenigingen, via informatie, begeleiding en subsidies. De stadsinfrastructuur brengt naar een de burger een inspirerend verhaal: we gaan voor energieneutrale stadgebouwen.
We streven naar een circulaire stad die voortrekker is in circulaire processen, afval wordt maximaal grondstof voor andere producten. We kiezen voor deeleconomie, we delen mobiliteit, werktuigen, grondstoffen,…
Groen maakt werk maken van een lokale voedselstrategie, lokaal of van producent naar consument, biologisch, fair en gezond,
De slogan ‘Kortrijk Nette stad’ krijgt een bootst, door het oprichten van een respons team dan luistert naar de inwoners en 7 op 7 er werkt aan de netheid van de stad. Een nette stad zet aan om de stad net te houden.
Veilig en vlot naar elke bestemming
Groen kiest voor een stad die vlot, veilig en comfortabel bereikbaar is. Ons uitgangspunt is het volgende: elke 12-jarige moet veilig met de fiets naar school kunnen. Verkeersveiligheid is voor Groen een top-prioriteit.
In de omgeving van scholen en jeugdbewegingen rollen we het systeem van schoolstraten verder uit. We zetten in op wandelpools die de kinderen op bepaalde punten rond de scholen ’s morgens en ’s middags oppikken om in groep naar school te gaan. Daarnaast ondersteunen we opnieuw de gemachtigd opzichters, die kinderen helpen om veilig over te steken.
Binnen de eigen wijk/deelgemeente moet iedereen zich vlot en zelfstandig kunnen verplaatsen. Dit geldt zowel voor een kind van 8, als voor ouderen en voor mensen met een verminderde mobiliteit.
Maar ook tussen de wijken/stad/deelgemeenten/aanliggende gemeenten is een veilige en kwaliteitsvolle mobiliteit belangrijk. Alle verkeersmodi worden hierin meegenomen, kijkend door de bril van de zwakste weggebruikers: de voetgangers en fietsers. We organiseren de mobiliteit volgens het STOP-principe. Eerst de voetganger dan de fietser, dan het openbaar vervoer en ten slotte de wagen.
We maken werk van een volledig mobiliteitsplan voor de stad. Dat moet de doorstroming van verkeer naar en binnen de stad vlotter maken. Eens het mobiliteitsplan er is, gaan we verder aan de slag. Wijkmobiliteitsplannen zorgen voor veiliger verkeer in de Kortrijkse woonwijken. Inwoners en ondernemers krijgen een centrale stem in het mobiliteitsbeleid.
Voetgangers krijgen extra ruimte. We maken meer straten autovrij. Daarvoor treden we in dialoog met handelaars en bewoners. Wanneer er wegenwerken worden uitgevoerd, dan moet het eindresultaat beter zijn dan de situatie van voor de werken. Voor de fietsers gaan we voor veilige verbindingen, waar mogelijk afgescheiden van de rijweg.
Ook het openbaar vervoer kan vlotter en comfortabeler. Groen Kortrijk wil een degelijke noord-zuidas. Zo rijdt de Kortrijkzaan vlot en rechtstreeks van Kooigem tot Heule. Kleine elektrische bussen met een hoge frequentie zorgen voor een vlotte mobiliteit binnen het centrum. Bovendien kom je sneller op je bestemming doordat we meer vrijliggende busbanen voorzien.
De auto krijgt een kleinere rol in het stadscentrum. Maar dat betekent niet dat het centrum onbereikbaar moet zijn. Integendeel, met comfortabele randparkings op de noord-zuidas en buiten de kleine ring (R36) zorgen we voor meer bewegingsruimte in het centrum. Vlotte busverbindingen en deelfietsen maken de stadskern comfortabel bereikbaar. Wie toch met de auto naar het centrum komt, kan zijn auto kwijt in één van de vele ondergrondse parkeergarages. Bovengronds parkeren blijft vooral mogelijk voor bewoners, medische beroepen en mensen die minder mobiel zijn. Shop&go behouden we waar dat zinvol is.
Het openbaar domein wordt ingericht vanuit het gegeven dat dit er is voor iedereen, een parkeerplaats op het openbaar domein is geen privébezit. Dit betekent voor ons dat bij infrastructuur aanpassingen, de veiligheid en het comfort en de vergroening vooropstaan.
We kiezen voor deelmobiliteit en voor de elektrificatie van het wagenpark. Dit betekent uitbouwen van deelmobiliteit en plaatsen van oplaadpalen.
Parko vormen we om van een parkeerbedrijf naar een mobiliteitsbedrijf. Inkomsten uit parkeren, kunnen zo worden ingezet om andere vormen van mobiliteit te ondersteunen. We geven elke Kortrijkzaan een mobiliteitscheque. Deze kan worden ingezet om een bewonerskaart aan te schaffen, maar evenzeer een fietsparkeerplaats in één van de afgesloten fietsstallingen of een abonnement op het openbaar vervoer.
Vaak is een kleine ingreep genoeg om het comfort en de veiligheid te verhogen. De dagelijkse gebruikers zijn vaak ook de eersten die dit zien. We richten een “Quick-win” team op dat snel aan de slag gaat met meldingen en suggesties van burgers.
Naast het ruimtelijk verbinden (natuur, wijken, …) gaan we ook voor menselijke verbindingen: een verbindende handel, slimme stadsdistributie, een bezorgdienst van gekochte goederen bij de burgers. Van handelaar tot bij de burger: een keten van diensten die het comfort en plezier van het winkelen versterken, we creëren van een stadsbrede-ecozone.
Een goede en betaalbare woning voor elke Kortrijkzaan
Een volwaardig dak boven je hoofd is een basisrecht. Maar een goede en betaalbare woning vinden in Kortrijk wordt steeds moeilijker. Voor elke sociale woning die er in Kortrijk is, staat er ook iemand op de wachtlijst. De vraag is dus dubbel zo groot als het aanbod.
Wie niet in een sociale woning terecht kan, komt vaak terecht op de private huurmarkt. Helaas zijn veel van de huurwoningen in Kortrijk van ondermaatse kwaliteit: slecht geïsoleerd, slecht geventileerd, … Voor Groen is het helder: elke woning die in Kortrijk verhuurd wordt, moet beschikken over een conformiteitsattest, waarmee wordt aangetoond dat de woning aan een basiskwaliteit voldoet.
Daarnaast breiden we het aanbod sociale en betaalbare woningen uit. We doen dat samen met de sociale huisvestingsmaatschappij én met de projectontwikkelaars in deze stad. We investeren in nieuwe formules die wonen betaalbaarder maken. Cohousing, het loskoppelen van woningen en de grond waar ze op staan (je koopt enkel je woning en niet de grond), … Verschillende woonvormen en typologieën moeten een plaats krijgen: starterswoningen, gezinswoningen, woningen voor singels, … elke Kortrijkzaan moet in Kortrijk zijn of haar plekje kunnen uitbouwen. We mikken daarbij op een gemixte inclusieve buurt.
Goed wonen doe je ook in goede buurten. We bouwen samen met de inwoners, hun verenigingen en de aanwezige bedrijven aan buurten. Van idee tot realisatie, stap per stap wordt het leef-buurt-project opgebouwd.
We gaan voor de idee van “een stadhuis voor elke wijk” waar je terecht kan voor informatie, ondersteuning en advies en voor de meest courante administratieve formaliteiten en diensten zoals vb; de bib, een deel- en repairlocatie…. De meer gespecialiseerde diensten blijven in het centrale stadhuis.
We bouwen aan zorgzame buurten. De buurt- een gebiedswerkers zetten maximaal in op sociale cohesie door initiatieven van onderuit te versterken en ondersteunen, we zorgen voor de nodige financiële en materiële ondersteuning. De inrichting van onze straten zorgt dat ze meer uitnodigen tot ontmoeting.
Cultuur, sport, diverse vormen van recreatie , vorming voor klein en groot en voor mensen met – en zonder beperking, …in samenspraak met de wijk kijken waar er behoefte aan is en maken dat dit mogelijk wordt of ondersteunen waar het werkt.
We kiezen voor het principe van wijkgezondheidscentra waar multidisciplinair gewerkt wordt aan basisgezondheidszorg, maar ook aan tandzorg en geestelijke gezondheidszorg.
We maken ook werk van meerdere ‘voedselboerderijen’ die maximaal inzetten op lokaal, duurzaam, korte-keten voedsel, biologisch waar het kan. We voorzien omschakelondersteuning voor landbouwers die zich willen inschrijven in de principes van de landbouw van de toekomst. Stadsgronden worden prioritair ingezet voor deze landbouwers en voor groenprojecten. De sociale kruidenier wordt een begrip in onze stad.
Goede buurten, zijn ook veilige buurten. Groen zet in op meer nabije politie en andere vormen van preventie. Voorkomen is beter dan genezen.
De job van wijkagent waarderen we weer en er komen meer wijkagenten bij. Zij hebben een belangrijke signaalfunctie wanneer in bepaalde buurten iets dreigt fout te gaan. Onze politie gaat ook daar waar de problemen zich voordoen. Groen Kortrijk zorgt voor een ‘flik van ’t straatje’, een bekend team van agenten die aanspreekbaar zijn voor de jongeren en cafébazen in de stationsbuurt. Wie zich onveilig voelt of wordt lastig gevallen, kan bij hen terecht.
Onze 50 engagementen voor Kortrijk
- De pleinen in de binnenstad vormen we om van evenementenpleinen naar belevingspleinen. Het Schouwburgplein en het Mandelaplein krijgen een groene make-over. Ook de Leieboorden, de vlakte voor het gerechtsgebouw en de muur in de spoorweglaan krijgen een vergroeningsbeurt.
- Er komen bomen en waterelementen op elk plein, ook in de deelgelmeenten
- We voorzien gratis drinkwaterfonteintjes in het centrum en elke deelgemeente
- We investeren in meer publieke toiletten, ook voor personen met een handicap
- Bij de inrichting van het openbaar en private domein houden we rekening met het tegengaan van hitte-eilanden, herstellen we watergevoelige plekken en creëren we stilte plekken voor mens en dier.
- We kiezen waar mogelijk voor minder verharding, insijpelen van regenwater, groendaken/slingers, gevelbeplanting,…
- Oprichting van verschillende buurtpunten waar functies samenkomen: handel, zorg, dienstverlening, ontmoeting.
- Elke buurt krijgt een gemeenschapscentrum waarbij basis-dienstverlening wordt aangeboden en het aanwezige samenlevingsweefsel ondersteund en versterkt wordt.
- We vernieuwen onze bibliotheek
- Meer mensen en middelen voor een nabije politie
- Een veilige oversteekplaats aan elke schoolpoort
- Een poule van gemachtigd opzichters die ingezet worden aan de scholen (bij de oversteekplaatsen of aan het begin en einde van de schoolstraat).
- Handhaving charter werfverkeer
- Een veilige fietsverbinding vanuit elke deelgemeente naar het centrum en tussen de deelgemeenten onderling
- Fietssuggestiestroken vervangen we zoveel mogelijk door fietsstraten (in de zones 30) of door volwaardige fietspaden
- We maken versnel werk van betere voetpaden en toegankelijkheid van de publieke ruimte
- Een slim mobiliteitsplan dat de verkeersdruk doet afnemen op gevoelige plaatsen en dat de doorstroming verhoogt voor wie het centrum in of uit wil.
- Kleine elektrische busjes zorgen voor vlotte verplaatsingen in de binnenstad.
- De parking op het schouwburg wordt een parking voor diverse mobiliteitsmodi: fietsen, fietskarren, auto’s. De bovenste verdieping wordt een fietsparking met een aparte ingang aan de kant van de Doorniksestraat.
- Alle minderjarige Kortrijkzanen krijgen een pas om gratis de bus te gebruiken in de stad.
- Op de hoofdlijnen versterken we het aanbod van het openbaar vervoer. Onder meer de Noord-Zuid-as (Heule-Overleie-Grote Markt – Doorniksestraat – Expo) wordt versterkt qua openbaar vervoer maar ook met een volwaardige veilige fietsverbinding.
- Elke Kortrijkzaan krijgt een mobiliteitscheque die ingezet kan worden voor een bewonerskaart, een parkeerabonnement (voor auto of fiets) of een abonnement op het openbaar vervoer op Kortrijks grondgebied
- De brandweerkazerne op hoog Kortrijk zal binnenkort verlaten worden. Onze keuze is hier een stedelijk distributiecentrum voor de stadslogistiek te realiseren. Dit gaat zowel over het beleveren van aankopen die door mensen gedaan worden in de stad, idem voor online aankopen en belevering van winkels. Deze toekomst- distri-hub wordt duurzaam en sociaal uitgebouwd.
- Open ruimte en waardevolle landschapsstructuren beschermen we maximaal. Milieu en landbouw slaan de handen in elkaar voor het behoud van de open ruimte.
- Open ruimte die verloren gaat, wordt elders onmiddellijk gecompenseerd. Groen doet geen beloftes over compensaties vóór de gronden verworven zijn.
- In 2030 staan in Kortrijk méér bomen dan in 2024. Het bomenplan breiden we uit met een concrete timing en voorzien we van de nodige budgetten, zodat het ook echt wordt uitgevoerd.
- We dringen aan bij het Vlaams gewest voor een snelheidsverlaging tot 90km/u op snelwegen op Kortrijk grondgebied en voor een overkapping van de E17 op grondgebied Kortrijk.
- Het huidige patrimonium van de stad, de ondernemers, verenigingen en inwoners moet duurzamer. De stad zal een rollend klimaatfonds oprichten dat de grenzen van de eigen gebouwen overstijgt maar iedereen die van goeie wil is, maar de financiën ontbreekt, in staat stellen om toch stappen vooruit te zetten. Via het OCMW laten we ook mensen in armoede meegenieten van de winsten die zon en wind opbrengen.
- Er gebeuren over het volledige grondgebied screenings van ‘quick-wins’ om dan op basis van die resultaten samen met de eigenaars stappen vooruit te zetten. We wachten niet tot iemand komt maar gaan zelf de boer op.
- We versterken de buurtwerkers in hun rol als verbinder tussen buurt en beleid. Het outreachend werken van het OCMW zetten we verder en de wijkwerking van de politie wordt eindelijk uitgebouwd.
- We versterken de bestaande inspraakkanalen en worden pionier in inspraak voor mede-eigenaars en zetten verbinding op tussen buurten, verenigingen en ondernemers.
- 1777 wordt stevig hervormd tot een tweerichtings instrument dat niet allen klachten opvangt maar ook antwoorden geeft en inwoners kan begeleiden en ondersteunen.
- Bij de heraanleg van straten voorzien we standaard geveltuintjes, in smalle straten komen groenslingers,…
- In het zuiden van de stad verbinden we de bosgebieden met elkaar. In het noorden van de stad werken we aan een groene gordel: een park op de Mewafsite, het verbinden van Heulebos en Steenbekebos. Het interfluvium tussen Kortrijk en Zwevegem wordt een nieuw ambitieus natuurproject
- Er komt een onthardingsteam dat quick wins kan zoeken, voorbereiden en uitvoeren. We zetten een ‘tegelwippen’competitie op tussen de buurten om ontharding te stimuleren. Ook de bestaande bedrijventerreinen worden maximaal onthard. Voor prive-ontharding komt een subsidiemechanisme. Illegale verharding wordt repressief aangepakt.
- We maken werk van een gemeenschapsraad waar ideeën stap per stap vorm krijgen, daartoe krijgt elke wijk een eigen wijkbudget dat ze autonoom kunnen besteden.
- We zorgen voor betaalbare leef-buurten door in te zetten op gezamenlijke aankopen, samen gaan voor renovatie, ondersteunen via het verlenen van premies, voorzien van de nodige informatie en begeleiding, oprichten van een rollend innovatiefonds
- We richten ons vooral op de huurmarkt waarbij we investeringen en mee-finanieren in ruil voor een vaste huurprijs.
- Elke huurwoning moet verplicht een conformiteitsattest hebben, waarmee het aantoont aan minimale kwaliteitsstandaarden te voldoen.
- Een stadhuis voor elke wijk: de dienstverlening van elke dag organiseren we dichtbij de mensen, met de nodige (digitale) ondersteuning en begeleiding.
- Mentaal welzijn of zich goed in zijn vel voelen, samenwerken tussen generaties, preventief inspelen op wijkproblemen krijgen alle aandacht … Daarom voorzien we voor elke wijk een eigen wijkwerker en een volwaardige wijkagent.
- We zetten sterker in op de buurten waar het moeilijker gaat met een sociale kruidenier, een wijkgezondheidscentrum, taalcoaches, leesprojecten,… Op die manier laten we niemand achter. De gemeenschapshuizen in deze buurten krijgen extra mankracht en financiële middelen.
- Er komen initiatieven om de digitale skills van groepen die nu afhaken of onvoldoende uitgebouwd zijn op te vijzelen ( voor jongeren, voor vrouwen, voor mensen die al meer dan 20 jaar op de arbeidsmarkt zijn).
- Voor de publieke ruimte voorzien we een iedereen-mee-toets. In de publieke ruimte moeten zowel kinderen, volwassenen, mensen met een beperking als senioren hun ding kunnen doen. We ontwerpen de publieke ruimte op een manier die voor elke Kortrijkzaan haalbaar is.
- Wat diversiteit betreft schakelen we een versnelling hoger: er komen streefcijfers voor tewerkstelling binnen de stad, er komen praktijktesten op de woning- en arbeidsmarkt, …
- We introduceren ‘tuinadoptie’ waarbij jonge mensen de tuinen van oudere mensen onderhouden en kunnen gebruiken om groenten te telen. We mikken op kleinschalige woonprojecten voor senioren die op die manier in de eigen wijk kunnen blijven.
- Er komen geluidsschermen met geïntegreerde zonnecellen langs de snelwegen op Kortrijks grondgebied
- Er komt een overdekte markthal in het centrum van de stad.
- We versterken het straathoekwerk, het buurtwerk en het jeugdwelzijnswerk
- We zetten in op nabije politie, met meer wijkagente en een flik van ’t straatje.