Samen maken we de stad

GROEN ZEGT U?

‘Samen maken we de stad’ is de titel van ons programma. We rekenen ook op u als geëngageerde inwoner.

Omdat u zou weten met wie u te doen heeft, stellen we ons kort even voor.

 

Onze visie

Er is hoop in barre tijden, want duizenden doeners tonen dat het anders en beter kan. Samen bouwen we aan een samenleving die menselijker, eerlijker en gezonder is.

Ons vlakke land is uniek. Bourgondisch van aard met een vleugje Kafka. Een land met een enorme veerkracht en tonnen positieve energie.

Die hebben we ook nodig om klimaatverandering, populisme en ongelijkheid te counteren. Sommigen beweren dat er geen alternatieven zijn, maar dat is nonsens.

Zonder zondebokken aan te wijzen, reiken we oplossingen aan en bundelen we de krachten voor een heldere, progressieve stem in de politiek. Het maakt een democratie alleen maar sterker als méér mensen betrokken zijn.

Groen is geworteld in de samenleving en heeft vertakkingen over heel Europa – en ver daarbuiten. Overal ter wereld strijden ecologisten voor een goed leven, met kansen en vrijheid voor iedereen, zonder dat de volgende generaties daarvoor de rekening moeten betalen.

 

Menselijker

Overheid en economie bestaan niet voor zichzelf. Ze staan ten dienste van mensen. Wie een job wil, verdient werkbaar werk. Wie nood heeft aan hulp, verdient gepaste en betaalbare zorg op het juiste moment. Wie kinderen heeft, moet kunnen vertrouwen op kwaliteitsvolle opvang en onderwijs. Wie de ouderdom voelt wegen, heeft recht op een omgeving om waardig te leven en wie zijn of haar thuisland moest ontvluchten, kan hier rekenen op een menselijke behandeling.

 

Eerlijker

Ongelijkheid heeft maar een handvol winnaars. Groen plaatst eerlijkheid en gelijke kansen voorop. Dat begint bij belastingen. Vervuilers en grote vermogens moeten meer bijdragen dan mensen die werken en ondernemen. Grote bedrijven mogen de dans niet ontspringen. Bovendien heeft iedereen recht op betaalbaar wonen en een menswaardig inkomen. Armoede bestrijden wij met alle mogelijke middelen en onze samenleving mag niemand uitsluiten op basis van leeftijd, geloof, etnisch-culturele achtergrond, seksualiteit of gender.

 

Gezonder

De mens heeft nog nooit zo'n grote impact gehad op het milieu. Hoog tijd voor actie. We laten het klimaat niet verder op hol slaan. Met hernieuwbare energie doen we de CO2-uitstoot dalen en verlaten we fossiele brandstoffen.

We geven weer ruimte aan de natuur, ook dicht bij woonkernen, en stoppen ontbossing. We gaan voor nieuwe bossen en groene plekken in en rond de stad en zorgen er voor dat die goed bereikbaar zijn.

Respectvol omgaan met dieren is voor ons een evidentie. Levenskwaliteit van mens en dier gaan hand in hand met propere lucht, zuiver water en vruchtbare grond. Als we onze omgeving met zorg behandelen, staan we ook zelf gezonder in het leven. We kiezen voor de vitale stad waarin de inwoners in beweging zijn.

 

GROEN KORTRIJK, ZEGT U?

Kortrijk is een fantastische stad met enorm veel mogelijkheden. De jongste jaren is Kortrijk een pak aantrekkelijker geworden voor mensen van buitenaf. We voelen ook enorm veel goesting bij de mensen van Kortrijk om samen stad te maken. Op die vruchtbare grond willen wij Kortrijk mee in de goede richting sturen en samen met de bewoners van Kortrijk en zijn deelgemeenten antwoorden bieden op de uitdagingen van vandaag en morgen. Om dat duidelijk te maken, trekken wij naar de verkiezingen met zes heel duidelijke thema’s.

  1. Verkeersveiligheid is de top-prioriteit
  2. Gezonde lucht in een groene stad
  3. Pleinen en buurten die leven
  4. We zorgen voor wie het moeilijk heeft
  5. We geven ruimte aan wie onderneemt en zich engageert
  6. Een groene stad maken we samen

 

Download het volledig programma

 

Bekijk onze campagne folder

1. Verkeersveiligheid is de top-prioriteit

Wie de stilaan wanhopige actievoerende ouders aan de schoolpoort van basisschool Sint-Theresia zag, of wie weleens van het noorden naar het zuiden van de stad fietst, door de Doorniksewijk, weet dat we geen genoegen mogen nemen met meer van hetzelfde mobiliteitsbeleid waarbij files en frustraties dagelijkse kost zijn. We hebben nood aan harde infrastructurele maatregelen en gedurfde keuzes. Groen kiest voor een stad die vlot, veilig en comfortabel bereikbaar is. Ons uitgangspunt is: elke 12-jarige moet veilig met de fiets naar school kunnen en een 6-jarige moet zich op een veilige manier te voet rond zijn huis en in de dorpscentra kunnen verplaatsen.

We organiseren de mobiliteit volgens het STOP-principe. Eerst de voetganger, dan de fietser, dan het openbaar vervoer en ten slotte de wagen. Groen is de enige partij in onze stad die het autoverkeer wil doen dalen.

Een slimme en groene inrichting van de openbare weg verhoogt de veiligheid en het comfort. Samen met de bewoners maken we wijkmobiliteitsplannen die voor veiliger verkeer zorgen in de Kortrijkse woonwijken. We zetten de camera’s en nieuwe technologieën maximaal in om het verkeer te organiseren. We kunnen gericht verkeersstromen toestaan of weren in bepaalde straten en stadsdelen door deze technologieën optimaal te gebruiken.

Voetgangers krijgen extra ruimte. We maken meer straten autovrij. Daarvoor treden we in dialoog met handelaars en bewoners. Wanneer er wegenwerken uitgevoerd worden, moet het eindresultaat veiliger zijn dan de situatie van voor de werken. Voor de fietsers gaan we voor veilige verbindingen, waar mogelijk afgescheiden van de rijweg. Fietssuggestiestroken worden de uitzondering, niet langer de regel.

We zorgen voor vlakke voetpaden in een gepaste uitvoering die uitglijden bij nat weer vermijdt. Het is de auto die de drempel neemt en niet de voetganger zoals dat nu nog al te vaak het geval is.

Ook het openbaar vervoer kan vlotter, comfortabeler en frequenter. Groen Kortrijk wil een degelijke noord-zuidas. Zo rijdt de Kortrijkzaan vlot en rechtstreeks van Kooigem tot Heule. Kleine elektrische bussen met een hoge frequentie zorgen voor een vlotte mobiliteit binnen het centrum. Bovendien kom je sneller op je bestemming doordat we meer vrijliggende busbanen voorzien. De verbinding met hoogwaardig openbaar vervoer tussen het station en ’t Hooge blijft een ambitie van Groen.

De auto krijgt een kleinere rol in het stadscentrum. Dat betekent niet dat het centrum onbereikbaar moet zijn, integendeel. Met comfortabele randparkings op de noord-zuidas en buiten de kleine ring (R36) zorgen we voor meer bewegingsruimte in het centrum. Het gebied binnen de kleine ring (R36) wordt een lage emissie-zone. Vlotte busverbindingen en deelfietsen maken de stadskern bereikbaar op een comfortabele manier. Op de as Oude Barco-site (Theodoor Sevenslaan) – Nieuwe Barco-site (President Kennedylaan) komt een fietssnelweg. Wie toch met de auto naar het centrum komt, kan zijn of haar auto kwijt in een van de vele ondergrondse parkeergarages. Bovengronds parkeren blijft voornamelijk voorbehouden voor bewoners, beroepen met een interventiekaart en mensen die minder mobiel zijn. Shop&Go wordt herbekeken; de plaatsen komen enkel daar waar dat zinvol is.

Parko vormen we om van een parkeerbedrijf naar een mobiliteitsbedrijf met een breed beheer dat niet louter uit politieke mandaten bestaat. Inkomsten uit parkeren kunnen zo ingezet worden om andere vormen van mobiliteit te ondersteunen.  Het mobiliteitsbedrijf zet in op thuisleveringen van goederen gekocht in de stad, de ontwikkeling van een city-depot, een aanvullend openbaar vervoer,… Alle betalende parkeerplaatsen voor fietsen worden gratis.

 

 

Onze engagementen:

  • Een veilige oversteekplaats aan elke schoolpoort. Een team van gemachtigd opzichters die ingezet worden aan de scholen (bij de oversteekplaatsen of aan het begin en einde van de schoolstraat).
  • Een veilige fietsverbinding vanuit elke deelgemeente naar het centrum en tussen de deelgemeenten onderling. Er komen 50 km nieuwe of vernieuwde fietspaden. We zorgen voor een snelle, veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Kooigem en Sente. De fietsinfrastructuur is aangepast aan alle soorten fietsen, ondermeer fietsen met een elektrische hulpmotor.
  • Handhaving van het charter Werfverkeer en zone 30.
  • We zullen binnen de 6 jaar het aantal deelauto’s en deelfietsen verdubbelen. Ons gericht fietsbeleid zal naar schatting voor ongeveer 25% meer fietsers zorgen.
  • We voorzien jaarlijks minstens 2 km nieuwe fietsstraten. Zo komt er een fietsstraat van het Astridpark tot aan de tunnel van de Doorniksewijk. We zorgen voor een optimale connectie met het winkelwandelgebied. We onderzoeken of een knip voor auto’s op de Grote Markt mogelijk is.
  • Fietssuggestiestroken vervangen we zoveel mogelijk door fietsstraten (in zone 30) of door volwaardige fietspaden.
  • Een slim mobiliteitsplan, met vernieuwd circulatieplan, dat de verkeersdruk doet afnemen op gevoelige plaatsen en dat de doorstroming verhoogt voor wie het centrum in of uit wil. Alle kruispunten worden gescreend i.f.v. het conflictvrij maken. Zo kunnen fietsers voor de auto’s het kruispunt veilig oversteken. Het mobiliteitsplan zorgt voor een vlotter verkeer ter hoogte van de Roggelaan (Cowboy Henk).
  • Er komt een volledige herziening en hertekening van het openbaar vervoer in Kortrijk. Het aanbod van de NMBS, de Lijn en het taxiaanbod worden op elkaar afgestemd en op de deelmobiliteit in de stad.
  • We verlanen de invalswegen naar Kortrijk (Doorniksesteenweg, Oudenaardsesteenweg, Genstesteenweg, Brugsesteenweg, Meensesteenweg, Pottelberg). De steenwegen worden bomenwegen.
  • Alle straten die zich in een zone30 bevinden krijgen een aangepaste en groene infrastructuur zodat de automobilist uitgenodigd wordt zich aan de snelheidslimiet te houden.

2. Gezonde lucht in een groene stad

Wie de meest recente metingen van de concentraties fijn stof en stikstofdioxide in Kortrijk zag, weet dat we geen genoegen mogen nemen met meer van hetzelfde beleid. Ongezonde lucht treft iedereen, maar vooral de meest kwetsbaren: de kinderen, de ouderen en de zieken. Gezonde lucht is een basisrecht.

Daarom kiest Groen resoluut voor verkeersluwe lanen met veel bomen en met afgescheiden voet- en fietspaden. We hebben in de ruimtelijke ordening oog voor gezonde lucht. We vermijden via bouwvergunningen de vorming van zogenaamde streetcanyons zodat een aanvoer van verse lucht tussen de gebouwen verbeterd wordt.

Geen gezonde lucht zonder voldoende groen in de stad. Wij maken dus een bomenplan. Hierdoor komen er niet alleen meer bomen in Kortrijk, maar ook de juistebomen, afgestemd op de plaats waar ze staan. Voor elke boom die verdwijnt, komt er minstens één in de plaats. Maar we gaan verder, binnen 6 jaar zijn er 10.000 bomen bijgekomen in onze stad. Zo zorgen wij voor minder fijn stof en stikstofdioxides, en krijgen we weer meer zuurstof en ademruimte. We gaan voor een uitbreiding van Bellegembos.

In een gezonde stad spelen ook voeding en beweging een belangrijke rol. Bedrijven, scholen en sportkantines werken samen rond gezonde en betaalbare maaltijden op school. Door buurtgerichte kookevenementen leren we voor gezonde maaltijden zorgen. In gemeentelijke voorzieningen zoals de woonzorgcentra, de kinderdagverblijven en de cafetaria’s moet je lekker én gezond kunnen eten.

Naast het sporten zijn er heel wat andere mogelijkheden om te ‘bewegen’ tijdens de dag. Er zijn brede en effen voetpaden, volwaardige fietspaden, groenzones op loopafstand met speel- en ontspanningsruimten voor alle leeftijden. Ook waar dit minder evident is richten we het openbaar domein zo in dat kinderen aangetrokken worden om er toch te spelen, meer (tijdelijke) ‘stranden’ in de stad, kleurige speeltoestellen, waterpartijen,…

Aan alle stadsrandparkings vind je deelfietsen. In de stadsdiensten wordt veel aandacht besteed aan welzijn op het werk. In de stadsgebouwen zijn er bijvoorbeeld vergaderzalen en bureauruimtes waar je rechtstaand kan werken.

 

Onze engagementen:

  • We snijden geen open ruimte en waardevolle landschapsstructuren meer aan. Milieu en landbouw slaan de handen in elkaar voor het behoud van de open ruimte. De woonuitbreidingsgebieden worden niet verkaveld (principe betonstop). We kiezen voor verdichting zodat bouwen enkel kan binnen de bestaande bebouwing. Beloofde compensaties worden op korte termijn uitgevoerd.
  • We gaan voor een forse uitbreiding van Bellegembos. In 2025 staan in Kortrijk 10.000 bomen méér dan in 2018. Voor elke boom die verdwijnt, komt er bovendien één in de plaats. Daarnaast zal Groen alles in het werk stellen om de als bos ingekleurde gebieden (zoals het Preshoekbos) versneld te realiseren.
  • We gaan voor een snelheidsverlaging tot 70/90 km/u (70 voor het zwaar verkeer) op de Kortrijkse ringlaan op het grondgebied Kortrijk en voor een gedeeltelijke overkapping van de E17 die als parkgebied ontwikkeld kan worden.
  • Bij de inrichting van het openbaar en privédomein vermijden we hitte-eilanden door watergevoelige plekken te herstellen. We kiezen waar mogelijk voor minder verharding, meer insijpeling van regenwater, aanleg van groendaken, -slingers en gevelbeplanting. We begeleiden en ondersteunen scholen in het vergroenen van hun speelplaats en gebouwen.
  • Er komen 50 meetpunten voor de luchtkwaliteit, verspreid over de stad, met infoborden die de resultaten in real time weergeven voor de voorbijgangers.
  • Er zijn moestuinprojecten en zelfpluktuinen in elke wijk voor minimaal 2ha tegen 2024.
  • Er worden eco-coaches (klimaat-adviseurs) aangesteld die bij de burgers op bezoek gaan om ze op weg te helpen met een ecologische levenswijze of om ze raad te geven bij het natuurvriendelijker inrichten van hun leefomgeving of tuin.

3. Pleinen en buurten die leven

Wij willen een stad met pleinen en buurten die leven. Groene pleinen met een kiosk, banken rond een boom, een infopunt, een tijdelijk marktje of dergelijke inspireren tot ontmoeting, nodigen uit om er even te vertoeven en om buurt en stad te ontdekken. De pleinen zijn de living van de Kortrijkzanen. Inwoners zijn mede-eigenaar van hun straat, pleintje en buurt. Samen maken we de stad en samen zijn we de stad.

Daarom is Groen blij met de verlaging van de Leieboorden. Wij willen onze rivier omarmen in plaats van haar de rug toe te keren. Wij maken haar oevers groener en maximaal toegankelijk zodat elke Kortrijkzaan en elke bezoeker er kan genieten. Daarom zal de verdere aanpak van de Leieboorden (tussen de Buda-straat en de Noordstraat) veel groener kleuren. Van de Kasteelkaai maken we opnieuw een echt plein. Het stuk al verlaagde Leieboorden zelf krijgt ook een groenere invulling want nu is het te grijs; te veel een steenvlakte.

Wij staan voor een diverse invulling van de bestaande groene zones die, de een al intensiever dan de andere en in functie van de biodiversiteit, onderhouden zullen worden. In de keuze van beplanting staan lokale soorten en biodiversiteit voorop. De parken krijgen meer biodiversiteit door een afwisseling van strak onderhouden en ruigere gedeeltes.

Via een uitgekiend beleid rond kleine landschapselementen kan er een stevige sprong voorwaarts gemaakt worden in groenonderhoud dat nu te vaak ad hoc gebeurt, afhankelijk van klachten.

Wij willen buurten waar je betaalbaar en goed kan wonen en ondersteunen daarom duurzame en energie-efficiënte renovatie. In alle projecten is er aandacht voor een diversiteit aan woonvormen, zodat woonkwaliteit mogelijk wordt voor elk budget en zodat een gezonde sociale mix gegarandeerd is.

Bouwen in de hoogte sluiten we niet uit, maar de beeldkwaliteit en het typische karakter van bepaalde buurten en kernen spelen daarbij een belangrijke rol. Buurtbewoners worden actief betrokken bij nieuwe ontwikkelingen om de woonkwaliteit in een hele buurt te verhogen.

In de stadsontwikkeling hebben we ook aandacht voor erfgoed. De zorg voor het cultureel, immaterieel en onroerend erfgoed (monumenten, landschappen, stads- en dorpsgezichten, archeologie, enz.) is een vorm van duurzaam beleid. De kwaliteit van het verleden is onze bron van inspiratie voor de toekomst. Op basis van een nieuwe inventaris ontsluiten we het erfgoed voor onze inwoners en bezoekers. We voeren een actief herbestemmingsbeleid.

In het Groene Kortrijk zijn woongebieden makkelijk en vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Het zijn ook meer dan alleen maar woongebieden. Het zijn ook plaatsen voor handel, onderwijs, (verenigings-)leven, noem maar op. Groene ruimte, speelplekken en water maken deel uit van elk woongebied.

Het binnenstedelijk winkelgebied wordt compacter. In de autoluwe binnenstad maken wij ook ruimte voor wonen, voor diensten en voor verenigingen. De horeca zorgt voor het nodige leven in de brouwerij. Het stadsbestuur is de regisseur van het binnengebied. Handelaars, bewoners en horeca zorgen samen voor harmonie tussen bedrijvigheid en rust.

Levende buurten en pleinen zijn ook veiligebuurten en pleinen. Groen wil breder inzetten op veiligheid. We gaan verder dan het kille, repressieve beleid met de honderd-en-één camera’s. Camera’s zijn zeker nuttig bij het oplossen van misdrijven, maar dan is het kwaad al geschied. Wij willen liever een aanspreekbare agent in elke buurt dan een camera voor elke straat.

Veiligheid: beter voorkomen dan genezen

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom wil Groen minstens even sterk inzetten op een warmere, preventieve aanpak. Dat helpt niet alleen om misdrijven te voorkomen, maar ook om het veiligheidsgevoel bij de Kortrijkzanen te verhogen.

Preventie bestaat uit verschillende lagen. Een eerste laag is een sterk, veerkrachtig sociaal weefsel. Leegstand in het centrum, vuile hoekjes rond het station en gebrek aan sociale cohesie werken het gevoel van onveiligheid in de hand. Groen wil komaf maken met spookstraten waar er veel leegstand is. Daarom zetten we in op nette en warme buurten. Het verder uitbouwen van het buurtopbouwwerk en straathoekwerk zorgt voor een veilig en warm leefklimaat. We ondersteunen initiatieven die ontstaan vanuit de straten en buurten maximaal.

Bij preventie hoort ook de wijkagent. Die rol willen we verder opwaarderen. Het beroep van wijkagent maken we een pak aantrekkelijker. Zijn of haar rol als aanspreekpunt in de buurt is cruciaal om in der minne een oplossing te vinden voor kleine ergernissen in een woonwijk.

Groen wil ook blauw meer op straat om kleine overlast en het gevoel van onveiligheid te doen dalen. Die aanpak werd in de zomer van 2017 uitgetest in het openluchtzwembad en lokte positieve reacties uit. De sfeer bleef er voor iedereen aangenaam, louter door de aanwezigheid van agenten. Conflicten komen minder voor of escaleren minder snel. We passen dat toe in de Kortrijkse straten en parken. Een agent die fysiek aanwezig is op straat zorgt voor een hoger veiligheidsgevoel. Vooral vrouwen, kinderen en senioren voelen zich zo veiliger dan alleen maar met camera’s.

 

Onze engagementen:

  • We richten verschillende buurtpunten op waar functies samenkomen: zorg, dienstverlening en ontmoeting. Het is een ‘loket’ waar de burger terecht kan met al zijn vragen en om beroep te doen op de stedelijke dienstverlening. De buurtwerkers zijn de draaischijf in zo’n buurtpunt waar ook andere diensten en medewerkers aanwezig zijn. Het stadhuis blijft het centrale loket voor wie in de binnenstad woont.
  • We vernieuwen ook de Leieboorden tussen de Budastraat en de Noordstraat maar wel op een groene manier. De Kasteelkaai wordt een nieuw plein. De reeds verlaagde Leieboorden zullen we stevig vergroenen en toegankelijker maken.
  • Meer mensen en middelen voor een nabije, zichtbare politie.
  • De pleinen in de binnenstad vormen we om van evenementenpleinen naar leefpleinen.We kiezen voor een gezonde afwisseling tussen feestplein, speelplein, stilteplek en plek voor ontmoeting
  • De leegstandsheffingen worden sneller aangerekend en worden verhoogd naarmate de leegstand langer duurt.
  • We experimenteren met nieuwe woonformules zoals Community Land Trust. Bij de opmaak van het woonbeleid zullen we buurtwoonraden oprichten die de stad kunnen begeleiden in het woonbeleid van de toekomst.
  • Bij de inrichting van openbaar en privédomein vermijden we het ontstaan van hitte-eilanden en herstellen we watergevoelige plekken.
  • We ontwikkelen stilteplekken voor mens en dier in een kader van stadsgroen.
  • Straten en pleinen worden aan een toegankelijkheidstoets onderworpen. De straten en pleinen worden toegankelijk voor iedereen, ook voor mensen met een mobiliteitsbeperking (rolwagen, rollator) of die zich langzamer voortbewegen (oudere senioren) of voor ouders die met een kinderwagen op stap zijn.
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe wooncomplexen zoals bv. appartementsgebouwen, moet de bouwheer er voor zorgen dat er een aanbod beschikbaar wordt van sociale of betaalbare woningen.

4. We zorgen voor wie het moeilijk heeft

Ondanks de inspanningen van de afgelopen jaren zijn er nog steeds heel wat mensen in Kortrijk die in armoede leven. De bevolking wordt ouder, de samenleving steeds veeleisender. De nood aan zorg neemt toe.

Armoede heeft een structurele aanpak nodig. Mensen in armoede toegang geven tot culturele activiteiten, tot zorg, tot vakantie, enzovoort, zijn stuk voor stuk waardevolle en noodzakelijke initiatieven, maar ze veranderen in de kern niets aan het probleem. De mensen blijven in armoede.

Daarom wil Groen volop inzetten op aanvullende steun boven op het leefloon of een vergelijkbare uitkering. De grens leggen we in navolging van Gent en Roeselare op die van een menswaardig inkomen. Boven op de uitkering vult de stad aan tot boven de armoedegrens. Mensen structureel uit de armoede helpen, is een pak effectiever.

In een Groen Kortrijk zetten we volop in op buurtgerichte zorg met voldoende professionele omkadering. We hebben daarbij ook aandacht voor geestelijke gezondheidszorg en andere, meer onzichtbare noden. Wie zorgbehoevend is, is veel ontvankelijker voor hulp als die wordt aangeboden in de eigen omgeving. De afstemming tussen straathoekwerk, buurtwerk en brugfiguren in de wijk zelf bouwen we uit en we maken komaf met versnippering. Langdurige en laagdrempelige aanwezigheid in de wijk zorgt voor een vertrouwensband. Wie naar een serviceflat of een woonzorgcentrum wil, kan zorgfuncties delen met medebewoners (o.a. koken, schoonmaken, op uitstap gaan). Zo is er meer contact tussen bewoners. Voor ons moet zorg betaalbaar blijven. We versterken ook de buren in de buurten om zelf actief mee te bouwen aan de zorg voor elkaar.

Zorg organiseren we zoveel mogelijk op maat. We hebben daarbij aandacht voor de diversiteit in de stad. Ook mensen met een migratieachtergrond en mensen zonder papieren kunnen rekenen op brede zorg en sociale ondersteuning. Zorgnetwerken in de wijk zorgen voor de nodige doorstroming van informatie. Bij die netwerken zijn niet alleen de zorgprofessionals, maar ook de vele vrijwilligers in de zorg en de zorgvragers zelf betrokken.

Vanaf 2019 worden stad en OCMW één. In ons Kortrijk organiseert en coördineert het lokale bestuur een ‘geïntegreerd breed onthaal’ binnen het stadhuis en speelt het op die manier een cruciale rol in de versterking van de eerstelijnshulp. De eerstelijnsrechtsbijstand is een volwaardige partner.

Ten slotte verzekeren we elk kind van kwaliteitsvolle, inclusieve en financieel toegankelijke kinderopvang. Dat blijft noodzakelijk om vroegtijdig onderwijs te waarborgen en in te spelen op de noden van de gezinnen.

3 hefbomen om uit armoede te geraken zijn wonen, onderwijs en werk. We bevorderen de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen, de organisaties belast met tewerkstelling en de diensten die zich bezig houden met sociale woningen.

 

Onze engagementen:

  • We kiezen voor een wijkgericht beleid met straathoekwerkers, brugfiguren of wijkregisseurs die zelf naar maatschappelijk kwetsbare inwoners toe gaan. We ondersteunen buurten en buren om zelf mee hun buurt te maken.
  • Er komt een systeem van aanvullende steun om iedere Kortrijkzaan boven de armoedegrens te krijgen.
  • Ook in het secundair onderwijs willen we brugfiguren. In het lager onderwijs stimuleren we schoolteams en brugfiguren om in te zetten op netwerken waarbij ouders ouders steunen en buurtbetrokkenheid / brede schoolwerkingen. Vroegtijdige schoolverlaters sporen we pro-actief op en we zorgen voor een intensieve trajectbegeleiding met vdab, ocmw, scholen, vrijetijdswerkingen richting opleiding en werk.
  • We richten een ‘lokaal loket kinderopvang’ op in overleg tussen alle partners in de buitenschoolse en dagopvang. We ondersteunen initiatieven om de capaciteit te verhogen. Een lokaal loket kan ondersteuning bieden om een passende kinderopvang te vinden in relatie met de school. Via het concept van brede scholen kan het aanbod verruimd worden.
  • We streven naar de oprichting van minstens één wijkgezondheidscentrum.
  • We zetten in op kleinschalige, buurtgerichte woonzorginitiatieven verspreid over de stad en de deelgemeenten zodat inwoners betrokken blijven bij de eigen buurt.
  • We nemen de regierol op voor de lokale opvang van asielzoekers en zorgen voor voldoende opvangplaatsen.

5. We geven ruimte aan wie onderneemt

Een stad wordt gemaakt door haar inwoners. En in Kortrijk hebben we geluk. Ondernemen zit in ons bloed en in ons DNA. Of het nu om een commercieel ondernemerschap gaat, of om het opnemen van een maatschappelijk engagement, in onze stad krioelt het van initiatief. Dat initiatief wil Groen omarmen en versterken.

 

Het commerciële ondernemerschap speelt een cruciale rol in de omslag naar Kortrijk als een duurzame stad. Door lokale handel, creatieve makers en ondernemingen uit de groene economie te ondersteunen, kan Kortrijk opnieuw een koploper worden in Vlaanderen en in de Eurometropool met Rijsel. Onze regio wordt een Green Valley in Europa. We nemen de lead in de transitie door onze ondernemingen (klein en groot) te begeleiden in de ecologische revolutie.

Met coaching, ondersteuning – ook financieel – en een verregaande samenwerking tussen onderwijs en bedrijfswereld maken we de transitie naar een duurzame stad. Spin-offs, starters en herstarters ondersteunen we in het duurzaam ondernemen van de 21ste eeuw. De stad heeft een ecologisch-economisch klimaat om onze bedrijven, van de eenpersoonszaak om de hoek tot de grote multinationale spelers, te stimuleren om hun onderneming verder te verduurzamen, ook in de producten en diensten die ze aanbieden. “Een impuls voor creatieve culturele starters”, daar pleit het Kunstenoverleg, net als wij, voor.

Onze Green Valley onderstreept ook de ambitie om ondernemerschap in de stad opnieuw aantrekkelijk te maken. De stad moet een boeiende mix van wonen, werken, ondernemen, zorg en vrije tijd worden. We co-creëren ateliers, maakplekken en kantoren, verspreid over de binnenstad. We geven ook ruimte aan nieuwe vormen van deel- en maakeconomie en ondersteunen radicaal vernieuwende ideeën. In de binnenstad zien we een versterkte uitbouw van bedrijvigheid rond de as Hoog Kortrijk-Heule die dwars door de stad loopt. Het stadsontwikkelingsbedrijf (SOK) verwerft patrimonium en zet zijn patrimonium in om nieuwe en bestaande ondernemers met duurzame plannen een eerste ruimte te geven, om zich structureel te verankeren of te hervestigen in de stad.

Niet alleen in de binnenstad, maar ook in de deelgemeenten is er een plek voor ondernemerschap. We houden daarbij rekening met de eigenheid van de verschillende deelgebieden in Kortrijk. De uitdagingen voor Bissegem, Marke en Heule zijn bijvoorbeeld helemaal anders dan die voor Aalbeke en Kooigem. Met het label ‘trots op Kortrijk’ zetten we lokale producten en diensten in de verf.

We zetten sterk in op zowel lokale productie van duurzame goederen en diensten, als op het faciliteren van de economische bedrijvigheid in onze stad en haar deelgemeenten. In de uitbouw van een volwaardig citydepot (dat goederen van aan de rand tot in de stad brengt) en in het opstarten van een thuisleverdienst van goederen aangekocht bij de lokale handelaren liggen kansen. We zorgen voor een inplanting van stadsateliers, verspreid over de stad, voor straten met gemengde functies (wonen, werken) en voor bereikbare industriezones.

Er komt een MVO-pact (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) tussen de bedrijven, de buurt waarin de bedrijven gevestigd zijn en de ruimere (onderwijs)actoren in de stad. Op die manier willen we de lokale verankering en wederzijdse betrokkenheid tussen de buurt en het economisch weefsel versterken.

Een Groen Kortrijk is tegen 2040 zelfvoorzienend op het vlak van energie. Ook wat voedselvoorziening betreft, zorgen we voor een steeds groter aandeel van lokale producenten. We bouwen stads-bio-landbouw en een korteketenproductiesysteem uit en ondersteunen dat met verkoopmogelijkheden op markten en bij lokale handelaars. We koesteren kleinschaligheid en nabijheid als belangrijke uitgangspunten.

Net zoals in de rest van Vlaanderen is er ook in onze stad heel wat slapend kapitaal. Dat kapitaal zetten we in voor de ontwikkeling van een stedelijk energiebedrijf dat – als coöperatieve – zal investeren in duurzame energieproductie en het verduurzamen van het patrimonium van de Kortrijkzaan. Door een degelijk rendement voor de investeerders te combineren met duurzame doelstellingen slaan we twee vliegen in één klap. Bovendien kunnen we door mede-eigenaarschap het draagvlak voor duurzame energieproductie verhogen. Daarnaast komt er een uitgewerkt crowdfundingsmodel en voeren we wijkbudgetten in waarmee buurten echt zelf aan de slag kunnen.

 

Onze engagementen:

  • Binnen 6 jaar is er een uitgebouwd city-depot en start er een thuisleverdienst van goederen aangekocht bij de lokale handelaars.
  • We zorgen voor een stadsmarkthal in overleg met de lokale handelaars en de marktkramers.
  • We keren de stadsvlucht voor kantoren, handel en KMO’s.
  • We stimuleren en ondersteunen de ondernemingen in onze stad om trekker te worden in de ecologische revolutie. We maken ook een pact tussen de bedrijven en de buurt waarin ze liggen om hun MVO-engagement (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) lokaal te verankeren en versterken.
  • We richten een stedelijke energiecoöperatieve op.
  • We ondersteunen de korte keten o.a. met de invoering van het label ‘Trots op Kortrijk’.
  • Er komt een uitgewerkt crowdfunding-platform en er komen echte wijkbudgetten.

6. Een groene stad maken we samen

In Kortrijk zijn we met 76.528 inwoners. Stuk voor stuk individuen die in deze stad iets willen maken van hun leven. Die stad maken we samen, met een politieke cultuur die ten dienste staat van de inwoners en niet van zichzelf. Daarom willen we niet verder snoeien in het personeel. We erkennen de competenties van de medewerkers en maken hen opnieuw mede-eigenaar van de stad.

Groen luistert heel goed naar de bevolking en de noden die leven. We verbreden  en verdiepen ‘Kortrijk spreekt’. Ook de adviesraden, het verenigingsleven, buurtcomités, dorpsraden, actiegroepen, vakbonden en belangengroepen krijgen een inbreng. We geven het middenveld een krachtige stem, ook al klinkt die kritisch. Kortrijk is van iedereen, van Kooigem tot Sente. De kortrijkzaan is geen klant maar een mede-eigenaar en kan dus mee beslissen en niet enkel over de kleur van de stoelen. We omarmen ook de nieuwe vormen van burgerparticipatie die soms tijdelijk, soms structureel ontstaan; die soms zeer concreet rond 1 probleem werken en soms structurele verandering bepleiten. De samenwerking tussen burgers, politici, stadsdiensten, lokale werkgroepen en professionele consultants kan gestroomlijnd worden door gebruik te maken van het principe van open-data en het modereren van een digitaal burgerparticipatie-platform, zoals bv. Citizenlab.

De bevolking verandert. Ze wordt gekleurder en ook ouder. Een Groen beleid is daarop afgestemd en toetst of elke beslissing bijdraagt aan de uitbouw van een warme en diverse stad, die elke inwoner respecteert en waardeert. Besturen betekent luisteren naar de bevolking en elke inwoner versterken.

Een diverse stad uitbouwen betekent niet alleen inzetten op de culturele diversiteit en afkomst van de bevolking, maar ook op de gelijkheid van man en vrouw, meer aandacht voor de groeiende groep senioren, meer kansen voor mensen met een beperking, enz. Het stadsbestuur geeft het goede voorbeeld en doet als grote werkgever zelf grote inspanningen op dat vlak. Het personeel wordt meer en meer een afspiegeling van de bevolking, ook bij de politie. Het spreekt vanzelf dat initiatieven van burgers op dat vlak ondersteund en gestimuleerd worden.

Samenwerken wil ook zeggen respect hebben voor de eigenheid en de keuzes die spelers maken. Organisaties hebben een intrinsieke waarde en zijn meer dan instrumenten in handen van beleidsmakers. We herstellen deze balans opnieuw. Zo kunnen we de stad echt samen maken.

De culturele en sportieve hoofdstad van West-Vlaanderen.

Samen met de vele culturele spelers die onze stad rijk is, maken we van Kortrijk, samen met Brugge, de culturele hoofdstad van West-Vlaanderen. Of zoals het Kortrijkse Kunstenoverleg schrijft[1]: “de internationale branding van Kortrijk als 'creatieve stad aan de Leie'”. We zijn trots op de initiatieven zonder ze te claimen en maken ze vooral meer zichtbaar. Een nieuwe bibliotheek moet één van de paradepaardjes worden: ”Een infrastructuur aangepast aan een 21ste-eeuwse werking met voldoende ontmoetingsruimtes en aangepaste vergaderlocaties voor verenigingen en diverse activiteiten.[2]” We optimaliseren de andere culturele infrastructuur zoals het Kunstenoverleg voorstelt: o.a. het masterplan Schouwburg en Muziekcentrum.,

Organisaties in sport en vrije tijd krijgen de ruimte om zich te ontplooien. Stadsgroen Wembley ontwikkelen we tot een recreatieve groene long, waar ook professionele sportclubs hun plek vinden. Een nieuw stadion voor KVK hoort op die plek, dicht bij het oude stadion, maar met tal van mogelijkheden om ook voor de ruime buurt toegevoegde waarde te creëren op het gebied van sportfaciliteiten en ontmoetingsmogelijkheden.

In alle deelgemeenten en enkele wijken zijn er ontmoetingscentra. Daar zorgen we opnieuw voor een stevige ondersteuning van het verenigingsleven. Groen maakt ook werk van een ontmoetingsruimte in Kortrijk-centrum. Elk van de ontmoetingscentra functioneert ook als buurtpunt.

Een Groen Kortrijk is een stad met een vrijetijdsaanbod dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen, zowel op het vlak van cultuur en sport als van jeugdwerk, zowel in de kern als in de deelgemeenten. De stedelijke instellingen maken de participatie aan cultuur, jeugdwerk en sport voor alle Kortrijkzanen mogelijk. Gezinnen met een laag inkomen worden door gebiedswerkers toegeleid tot culturele activiteiten en krijgen aandacht op maat. We verlagen de drempels, ook de financiële. Tarieven voor het nieuwe zwembad, voor sportkampen, culturele activiteiten, enz. zijn in ons Kortrijk voor iedereen haalbaar. En “kunst en cultuur zetten we in als instrument voor het samenleven in superdiversiteit”, zoals het Kunstenoverleg voorstelt.

Groen lint zuid geven we een expliciete natuur-educatieve functie. We betrekken de verschillende mogelijke partners (kinderboerderij, Natuurpunt, AZ Groeninge, de kennisinstellingen, het jongerenatelier,…) om samen deze opdracht uit te werken.

Ook op regionaal vlak zetten we samenwerking voorop. We werken samen in een echt partnerschap binnen de Eurometropool, met de omliggende gemeenten, in Leiedal,…

[1]   Inspiratie 2025: 7 hefboomprojecten voor de Kortrijkse kunsten

[2]   Memorandum 2018 van de Adviesraad van de Openbare bibliotheek Kortrijk

 

Onze engagementen:

  • We creëren stadsgroen Wembley als een binnenstedelijke sportcampus waar ook KVK een toekomst heeft.
  • We meten de diversiteit in de personeelsploeg van de stad en haar satellieten (VZW’s, AGB’s,…) en voeren streefcijfers voor diversiteit in.
  • We ontwikkelen groen lint zuid tot een natuur-educatieve plek waarin de verschillende partners zich maximaal kunnen ontplooien.
  • Een nieuwe bibliotheek. Ze staat symbool voor toegang tot cultuur en informatie, in het midden tussen het oude stadscentrum en Hoog Kortrijk. Een plek om te lezen, elkaar te ontmoeten, iets op te zoeken op internet, te studeren, of gewoon de krant te lezen. We stoppen ook de afbouw van de filialen.
  • Er komt een ontmoetingscentrum voor Kortrijk centrum.
  • We bieden ruimte aan creatieve makers en verenigingen.
  • We realiseren het volledige nieuwbouwproject op de Warande (zowel Speelpleinwerking, recreatie als jeugdverblijf). De kinderboerderij verhuizen we naar Groen lint zuid.
  • We zorgen voor een digitaal burgerparticipatie-platform.